'Het belangrijkste bij communiceren is luisteren naar wat
er niet wordt gezegd.'
Peter
Drucker
Horen en luisteren zijn niet hetzelfde. Een open deur? Ik vermoed van wel. Toch kan het, denk ik, geen kwaad om een aantal dingen weer eens bewust te overdenken.
Horen. Horen
doen we allemaal, de dieren ook, en eigenlijk doen we dat ook continu. We doen
het automatisch, dus zonder dat we ons er bewust van zijn. Achtergrondmuziekjes,
verkeersgeluiden, geroezemoes in een ruimte met veel mensen, onze oren staan
altijd open en er komt altijd geluid binnen. Het is in onze overbevolkte wereld
zelden stil. We horen geluiden en staan er niet bij stil. En dat is maar goed
ook, want als hooggevoelige weet je waarschijnlijk maar al te goed dat geluiden
waar je bewust naar gaat luisteren
(de vervelende muziek van de buurman) ineens extra luid worden; zó luid soms
dat je alleen nog maar dát kunt horen.
Luisteren, dus
bewust horen, is een van de meest nuttige en zelfs ook noodzakelijke
vaardigheden die je als mens kunt ontwikkelen. Luisteren en spreken samen, is
communiceren. Waarom zou je willen luisteren? Je luistert om informatie te
verzamelen, om iets te begrijpen en om te leren, om te genieten. Je luistert
omdat iets of iemand je interesseert. (Inter-esse is zo’n prachtig woord.
Letterlijk betekent het tussen-zijn).
Uit onderzoek is echter gebleken dat een mens zich doorgaans
maar een kwart of iets meer kan herinneren van wat hij gehoord heeft. Dat geldt
dus voor zowel degene die hoort wat
jij tegen hem zegt, als voor wat jij hoort
dat er tegen jou wordt gezegd. Je houdt een heel verhaal –of het nu over een
belevenis gaat, of over informatie die je wilt verstrekken, of over wát dan ook
dat je mee wilt delen- en de ander hoort maar een heel klein deel. Wel een
tikje ontmoedigend, vind je niet? En trouwens, wie kent dat niet, dat frustrerende
gevoel dat iemand niet echt naar je luistert? Je kunt het vaak al merken aan de
manier waarop er naar je wordt gekeken wanneer je iets aan het vertellen bent,
niet?
Wat kunnen we doen om beter te leren luisteren? Misschien
kijk je ervan op als ik zeg dat luisteren bij jezelf begint. Dat lijkt niet
logisch, maar dat is het wel. Want voordat je echt naar een ander kunt
luisteren, moet je eerst met jezelf aan de slag. Luisteren –in tegenstelling
tot horen- moet je leren. Om te beginnen zou je een klein oefeningetje kunnen
doen. Zoek een plekje, bij voorkeur buiten, en zet je oren open. Hoor wat er
aan geluiden om je heen is. Een brij van geluiden. Nu de volgende stap: zet
opnieuw je oren open, maar probeer de geluiden van elkaar te scheiden en te
benoemen. Probeer de betreffende klanken te benoemen (wat is het en hoe klinkt
het, schel, dof, welke “kleur”, aangenaam of niet, enzovoort) en kruip er als
het ware helemaal in. Welk gebaar roept een bepaald geluid bij je op. Je kunt
deze oefening heel goed doen bij wijze van meditatie, probeer het maar eens.
En dan nu het gesprek. Concentratie is een belangrijk
onderdeel van het echte luisteren, dat ook wel het “diepe” luisteren wordt
genoemd. Je kunt je alleen maar echt concentreren als je je eigen “ruis”
onderdrukt. Met iemand méédenken is niet hetzelfde als vóór iemand denken. Ons
reactieve, associactieve denken leidt ertoe dat we de neiging hebben om iemands
verhaal in gedachten onmiddellijk van een oordeel te voorzien, of er herkenning
aan te beleven. Je laat je oordeel of je persoonlijke herinnering dan tussen
het verhaal van de ander en jouw luisteren schuiven... en wég is je aandacht.
Hooggevoelige mensen doen dat heel snel, immers we zijn vaak kritischer dan
goed voor ons is want de neiging tot perfectionisme zorgt er al snel voor dat we
ergens iets van vinden. Wie echt luistert, die vindt niets, die luistert alleen
maar zonder oordelen.
Voor het echte luisteren is het dus als eerste nodig dat
je je kunt concentreren en dat je je gedachten terughoudt. Als tweede is het
van belang dat je je inleeft in de ander (en dat kun je natuurlijk alleen maar
wanneer je niet oordeelt). Je luistert belangstellend niet alleen naar de
woorden die je bereiken (horen) maar je probeert door te dringen tot de kern
van de boodschap die de ander je probeert over te brengen. Wat zegt hij
werkelijk? Wat is de kern van het verhaal? Door op iemands houding te letten
word je vaak al een heel stuk wijzer, maar ook de klank van de stem en de
gezichtsuitdrukking spelen een grote rol. Denk eraan dat je in dit opzicht als
empatische HSP’er een streepje voor hebt op de minder gevoelige mens. Doorgaans
pikken we de nonverbale informatie automatisch op en staan we er niet bij stil.
Het kan op zich een interssante oefening zijn om daar voor de verandering wél
eens bij stil te staan.
Wordt een verhaal naar jouw idee te lang en begin je het
gevoel te krijgen dat je te veel informatie te verwerken krijgt (als HSP’er zit
je hoofd al snel vol, en helemaal wanneer je toch al moe was, of gespannen), dan
zul je, zonder de ander op een storende manier in de rede te vallen –bijvoorbeeld
door te gaan verzitten-, te kennen moeten geven dat je even wilt recapituleren.
Aan dat recapituleren, aan dat samenvatten, zitten twee kanten. Ten eerste kun
je de spreker laten weten dat je echt naar hem hebt geluisterd en dat je hem
ook echt hebt begrepen, maar voor jezelf heb je de perfecte gelegenheid om wat
tijd in te bouwen en de verkregen informatie op een rijtje te zetten. Probeer,
wanneer de andere een adempauze neemt, het maar eens met zinnetjes als: 'Even,
wacht even, ik wil graag zien of ik alles goed snap. Volgens mij bedoelde je...'
Dit samenvatten is belangrijker dan je wellicht zou
vermoeden. Ga maar eens na bij jezelf wat er gebeurt wanneer je te veel informatie
over je heen krijgt. Bij HSP’ers is de spons (veel) eerder vol dan bij niet HSP’ers.
Als je niet meer kunt opnemen kun je alleen nog maar horen en niet meer
luisteren. Je haakt af. Je gedachten dwalen af zonder dat je dat zelf in de gaten
hebt. Niet alleen loop je op die manier mogelijk belangrijke informatie mis,
maar de ander heeft meestal wel in de gaten dat je niet meer oplet, en dat kan,
afhankelijk van de situatie, vervelende gevolgen hebben. Ook kan het mislopen
van informatie, of het luisteren met een half oor (h-oren, dus) tot
misverstanden en conflicten leiden. ´Maar ik héb je toch gezegd...’ ‘Nou, daar
kan ik me niks van herinneren. Dat heb je vast gedroomd.’ Wanneer je de kern
van de boodschap van een ander herhaalt (en je de ander de kans geeft om je
eventueel te corrigeren) dan bewijs jezelf én de ander een dienst.
Actief luisteren, “diep” luisteren, vereist veel
concentratie. Je moet het bovendien echt willen. Actief luisteren betekent een bewuste
inspanning. Je moet het je echt aanleren. Het is een innerlijke houding die
gevoed wordt door de oprechte interesse in de andere mens. Alleen door actief
en diep te luisteren kun je contact maken met degene die tegenover je zit. Het
betekent jezelf vanuit je hart openen naar die ander toe, oordelen en kritiek achterwege
houden, en opletten dat je gedachten niet afdwalen naar bijvoorbeeld eigen
ervaringen. Het betekent de ander alle ruimte geven die hij of zij nodig heeft.
Het kan gebeuren dat iemand je iets wil vertellen en je
niet in staat bent om op dát moment te luisteren. Zég dat dan. Je hoeft niet
bang te zijn dat die ander je dan niet (meer) aardig zal vinden. Maak een
afspraak voor een moment dat je wél tijd hebt. ‘Ik wil graag de tijd nemen om
goed naar je te luisteren. Die tijd heb ik nu niet. Kun je morgen? Hoe laat
spreken we af? Dan heb ik een dik uur om alles van je te horen.’ (Grenzen
stellen!)
De ander in de rede vallen, afgezien dan van hem op het
juiste moment te onderbreken om de boodschap samen te vatten of om een vraag te
stellen die tot verduidelijking kan leiden, is geen goed idee. En al helemaal
niet wanneer het iets zegt dat de boodschap van de ander ontkracht. ‘Ja, dat
ken ik. Ik heb dat ook meegemaakt toen...’ ‘Je overdrijft, zo erg is dat
helemaal niet.’ ‘Je moet positief zijn.’ ‘Onzin!’ Doe je dat, dan heb je
kennelijk toch niet echt geluisterd... Denk eraan dat je alleen je mening geeft
wanneer de ander daarom vraagt.
Nog even een paar punten op een rijtje:
- Luister met aandacht. Kijk
de ander geïnteresseerd aan. Hou je eigen oordelen, meningen en commentaren
terug. Sluit je af voor ruis van buiten (muziek, verkeersgeluiden, enz.). Let
op de lichaamstaal van de spreker.
- Laat blijken dat je actief luistert door een
open lichaamshouding aan te nemen en door zo af en toe te knikken of
instemmende geluidjes te maken.
- Probeer echt te begrijpen wat de
boodschap is door zo af en toe samen te vatten en je te laten
corrigeren. Stel vragen wanneer je iets niet begrijpt, of wanneer je ergens
verduidelijking over wilt.
- Val de spreker niet in de rede, en al
helemaal niet met eigen oordelen en meningen.
- Geef alleen je mening wanneer daarom
wordt gevraagd. En doe dat dan vooral met respect en begrip.
Nogmaals, diep luisteren is iets wat je moet leren, waar
je bewust aan moet werken. Probeer het zo veel mogelijk te oefenen, niet alleen
door het in praktijk te brengen, maar ook door aandachtig naar gesprekken van
anderen te luisteren om ervan te leren. Denk ook eens terug aan gesprekken die
je in het verleden had en waar je echt contact met een ander had, of haal je
een gesprek voor de geest waar het helemaal mis ging omdat de sprekers een
defensieve houding aannamen en er niet werd geluisterd.
In de zomermaanden, tijdens de vakantie, hebben we
meestal meer tijd voor elkaar dan wanneer we druk aan het werk zijn. Het is
daarom een goede periode om eens met deze manier van luisteren te oefenen. Ik
wens je veel diep luisterplezier en “inter-esse” toe!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten